Засега с електронното съоръжение е снабдена пробно една кола, за 4 години работа то се изплаща напълно
Тролейбус с номер 138 от парка на общинската фирма за електротранспорт в Плевен по външен вид не се различава с нищо от другите коли, които се движат в Плевен. Но от 1 февруари той е снабден с хитро техническо изобретение, което го прави с 90 килограма по-лек, по- икономичен и надежден, а за в бъдеще и по-комфортен.
Тази процедура се извършва за първи път в Плевен върху масовите тролеи, които се ползват у нас – руските, засега експериментът е повече от сполучлив.
Според управителя на дружеството за електротранспорт инж. Ангел Несторов съоръжението, което е монтирано пробно върху този син тролей, може да се нарече кратко "статичен преобразувател”.
То преобразува директно напрежението от 700 волта, което се подава в контактната мрежа, в 28 волта, с която се захранва нисковолтовата част на електросистемата на тролея.
Както е известно, поне за хората, които имат интерес към техниката, в тролеите има две токови вериги – високоволтова, която захранва двигателя на превозното средство, и нисковолтова - за фаровете, осветлението в салона, контакторите и всичко по електрическата схема.
Точно това нисковолтово напрежение при тролеите досега, от по-стария тип, каквото са плевенските и в цяла България, досега се получава от т.нар. двигателно-генераторна група.
Двигателят в тази група се задвижва от 700 волта, върти генератор, който произвежда 28 волта. С новото изобретение се елиминира тази група и по електронен път, директно, се подават тези 28 волта за системите, които работят с него.
От дълго време у мен зрее идеята за такава промяна, твърди инж. Несторов.
"С нея не откривам топлата вода, защото с такъв статичен преобразовател вече работят тролеите от по-новите поколения. Но аз реших да го вградим и в нашите по-стари машини. През август миналата година направих задание към група от Техническия университет в София и то бе изпълнено."
Какви са предимствата на новото изобретение?
Според инж. Несторов те са безспорни. Първо - коефициентът на полезно действие на двигателно- генераторната група е 50 на сто, много енергия се губи при нея в триещи се и движещи се части.
При новата система коефициентът е 95 на сто. Това – първо. Освен това досегашните механизми общо тежат около 100 килограма, а новото, електронно, куфарче е само десетини кила, а това значи още на пръв поглед – икономичност.
Има и още други предимства.
Чрез новата система подаваният ток от 28 волта е много по-стабилен и дава възможност за подмяна на досегашните обикновени крушки за осветление, които харчат 800 вата, с луминесцентни.
Те осигуряват тройно по-голяма осветеност на купето само с 200 вата разход. Дотук икономическият ефект е безспорен, а отделно като предимство е и това, че вече има по-добър комфорт за пътниците.
За да се премине към масово ползване на новото изобретение, е направена обаче не само такава обща, а и по-точна икономическа обосновка. Ето какво показва тя.
Едно ново приспособление, от разработката до готовия екземпляр, струва 3 000 лв. Още триста лева трябват за подмяна на крушките с луминесцентни лампи във всяка кола.
При тези цени и при положение че монтажът се извършва изцяло от електротехници на фирмата, е вече доказано, че едно ново приспособление ще се изплаща за три или максимум за четири години.
И тъй като не е възможно веднага да се преоборудват всички коли от парка с новите преобразователи, свалените двигатели и генератори от колите, при които ще има подмяна, остават като резервни части за останалите.
А това са също спестени пари, включително и за труд.
В интерес на истината, каза Несторов, в новите модификации на тролеите от марката, която ползваме - ЗИУ, вече има такива приспособления, но те ни се предлагат като отделни детайли за вграждане за не по-малко от 10, 000 лв., румънският вариант е за 15 – 20 хиляди лева.
При нас тя излиза пет пъти по-евтино. Засега.
Може би при серийно производство, каквото се очаква, че ще последва след популяризиране на плевенския експеримент, цената на хитрата машинарийка да падне още повече.
Тролейбус с номер 138 от парка на общинската фирма за електротранспорт в Плевен по външен вид не се различава с нищо от другите коли, които се движат в Плевен. Но от 1 февруари той е снабден с хитро техническо изобретение, което го прави с 90 килограма по-лек, по- икономичен и надежден, а за в бъдеще и по-комфортен.
Тази процедура се извършва за първи път в Плевен върху масовите тролеи, които се ползват у нас – руските, засега експериментът е повече от сполучлив.
Според управителя на дружеството за електротранспорт инж. Ангел Несторов съоръжението, което е монтирано пробно върху този син тролей, може да се нарече кратко "статичен преобразувател”.
То преобразува директно напрежението от 700 волта, което се подава в контактната мрежа, в 28 волта, с която се захранва нисковолтовата част на електросистемата на тролея.
Както е известно, поне за хората, които имат интерес към техниката, в тролеите има две токови вериги – високоволтова, която захранва двигателя на превозното средство, и нисковолтова - за фаровете, осветлението в салона, контакторите и всичко по електрическата схема.
Точно това нисковолтово напрежение при тролеите досега, от по-стария тип, каквото са плевенските и в цяла България, досега се получава от т.нар. двигателно-генераторна група.
Двигателят в тази група се задвижва от 700 волта, върти генератор, който произвежда 28 волта. С новото изобретение се елиминира тази група и по електронен път, директно, се подават тези 28 волта за системите, които работят с него.
От дълго време у мен зрее идеята за такава промяна, твърди инж. Несторов.
"С нея не откривам топлата вода, защото с такъв статичен преобразовател вече работят тролеите от по-новите поколения. Но аз реших да го вградим и в нашите по-стари машини. През август миналата година направих задание към група от Техническия университет в София и то бе изпълнено."
Какви са предимствата на новото изобретение?
Според инж. Несторов те са безспорни. Първо - коефициентът на полезно действие на двигателно- генераторната група е 50 на сто, много енергия се губи при нея в триещи се и движещи се части.
При новата система коефициентът е 95 на сто. Това – първо. Освен това досегашните механизми общо тежат около 100 килограма, а новото, електронно, куфарче е само десетини кила, а това значи още на пръв поглед – икономичност.
Има и още други предимства.
Чрез новата система подаваният ток от 28 волта е много по-стабилен и дава възможност за подмяна на досегашните обикновени крушки за осветление, които харчат 800 вата, с луминесцентни.
Те осигуряват тройно по-голяма осветеност на купето само с 200 вата разход. Дотук икономическият ефект е безспорен, а отделно като предимство е и това, че вече има по-добър комфорт за пътниците.
За да се премине към масово ползване на новото изобретение, е направена обаче не само такава обща, а и по-точна икономическа обосновка. Ето какво показва тя.
Едно ново приспособление, от разработката до готовия екземпляр, струва 3 000 лв. Още триста лева трябват за подмяна на крушките с луминесцентни лампи във всяка кола.
При тези цени и при положение че монтажът се извършва изцяло от електротехници на фирмата, е вече доказано, че едно ново приспособление ще се изплаща за три или максимум за четири години.
И тъй като не е възможно веднага да се преоборудват всички коли от парка с новите преобразователи, свалените двигатели и генератори от колите, при които ще има подмяна, остават като резервни части за останалите.
А това са също спестени пари, включително и за труд.
В интерес на истината, каза Несторов, в новите модификации на тролеите от марката, която ползваме - ЗИУ, вече има такива приспособления, но те ни се предлагат като отделни детайли за вграждане за не по-малко от 10, 000 лв., румънският вариант е за 15 – 20 хиляди лева.
При нас тя излиза пет пъти по-евтино. Засега.
Може би при серийно производство, каквото се очаква, че ще последва след популяризиране на плевенския експеримент, цената на хитрата машинарийка да падне още повече.
Няма коментари:
Публикуване на коментар